Numărul 7-8 (iulie-august)/2019 al revistei Neuma începe, ca de obicei, cu editoriale: Arbori şi reviste, de Andrea H. Hedeş. şi, sub titlul Cursiv, Revistele şi canonul, de Horia Gârbea. Cronica de întâmpinare – avanpostul revistei literare, revistele literare sunt portavocea scriitorului în cetate, argumentează directorul Neumei.
Invitatul special: din noi Gheorghe Grigurcu: Un declin al conceptului de înţelepciune? Spicuim: Inteligenţa în sine, un factor egotic. Ioan Cristescu: Prelucrările dramatice ale lui Picu Pătruţ şi modele europene. Despre călugărul pe care N. Cartojan îl numeşte un Anton Pann al Ardealului. Arian Leka (Albania): Imigranţi şi combatanţi. În traducere prin intermediul englezei de Ana-Maroa Florea.
Cultură şi civilizaţie: Oul şi Clepsidra, de Mircea Muthu.
La rubrica Eveniment, îmlinirea a 5 ani de la debutul editurii Neuma. după o succintă schiţă portretistică, urmează fişele autorilor Neuma premiaţi. Tot la rubrica eveniment, versuri de Vojislav Karanović, în talmăcirea lui Horia Gârbea. În aceeasi pagină, Laureaţii Festivalului Internaţional Tudor Arghezi.
Poezia lumii: Laura Caravaglia. În aceeaşi traducere. Maria Elena Blanco. Idem traducere. Volkan Hacioğlu (tradus. Desigur, de specialista în turcă Niculina Oprea). Idem Metin Turan.
Eveniment: FestLit Cluj, ediţia a şasea, 9-11 iunie 2019. Sub aceeaşi rubrică, Oraşul şi poetul, apoi premiile literare maji Naaman pe 2019, între care 3 autri Neuma premiaţi: Andrea H. Hedeş – premiu de merit şi poeţii Sonia elvireanu, Valentin Iacob.
Centrul de greutate al ediţiei – Interviu cu Alexander Hausvater, realizat de Horia Gârbea.
Din nou poezie: evelyne Maria Croitoru, Daniela Paraschivescu.
Proză: Şerban Tomşa.
Răzleţe: La concurenţă cu dinozaurii, de Gelu Negrea.
În continuarea publicării lucrărilor prezentate la Colocviul Filialei Bucureşti critică-eseu a Uniunii Scriitorilor, 30 martie 2019, Miron Radu Paraschivescu – adezune, opoziţie, dizidentă, rezistenţă, de Ana Dobre. Autenticitate şi valori morale în poezia carcerală, de Marian Nencescu. Rezistenţa prin distopie, de Iulian Băicuş.
Serialul Iui Radu Sergiu Ruba – Istorii insolite: Destine de scriitori. Dreptatea ghicitoarei (despre Hans Christian Andersen), Vrăjitoarea lui Kuprin
Cărţi Neuma: Stradă tristă, luminată puternic, de Clara Târcă, Plăcinte cu ighemonicon şi Istorii cu Vlad Ţepeş, de Horia Gârbea, Cerberul din clepsidră, de Carmen Tania Grigore, Timpul, un zid, de Maria matei, Povestiri de pe malul celălalt, de Andrea H. Hedeş. Despre ultima, vezi http://oldrimsix.info/o-provocare-platoniciana/
Anchetă – Lecturi de vacanţă
Tineri poeţi: Deea State. Cornelius Drăgan.
Eveniment editorial: Valori absolute, de Andrea H. Hedeş – despre Cartea Numerilor, de Florina Ilis. Sofismul strămoşilor, de Horia Gârbea, despre aceeaşi carte. Tot Horia Gârbea, cu Trecute vremi de doamne şi duduci (titlu tipic pentru autor), despre Doamnele domnului Caragiale, de Gelu Negrea. Critic care-şi face din marele dramaturg un punct focal al nenumaratelor cărţi şi articole. Şi un critic consacrat, Andrei Moldovan, despre aceeaşi carte: Revizuindu-l pe Caragiale, of course.
Andrea H. Hedeş scrie despre romanul guantanamo, de Radu Sergiu Ruba.
Cartea de poezie: Realitatea – heterotopie a spaţiului. Poezia – capcană cu fereastră deschisă, de Raluca Faraon. Alte 2 volume de poezie, recenzate de horia Gârbea: Un păhăruţ cu poeţii (despre La margine de nici o apă, de Marian Drăghici. Apoi despre Prozatorul poet Adrian Costache. Câtă poezie încape prin gaura cheii? Se întreabă poeta Flavia Adam, referitor la volumul La opt, gaura cheii şi alte patimi, al lui Ovidiu Genaru (nom de guerre pentru băcăuanul octogenar Ovidiu Bibire, care se ilustrase, prin anii 80 şi în proza Sci-Fi). Monica grosi prezintă volumul de poezie Formalităţi al poetului din Chişinău Grigore Ghiper. După intercalarea de mai jos, iaraşi carte de poezie: Ineluctabila opoziţie dintre spirit și materie. Vasile Vidican, despre volumul Pisica de lemn pictat, de Simona Grazia Dima.
Un Macbeth poliţist. Sakesperaologul George Volceanov, despre unul din cele şase rescrieri ale pieselor lui Shakespeare, în cdrul unui proiect initiat în 2016. Autorul – Jo Nesbø, regele noir-ului scandinav.
Romanul unei psihoze: Christian Tămaş, Un nume pe nisip, în lectura aplcată a Soniei Elvireanu.
Din nou carte de poezie. Valentin Talpalaru: 35 poeme în cautarea unui titlu. Recenzie de Anton Holban. Mai încolo, Nebănuite arcane ale poeziei, de Nicoleta Milea. Pe marginea volumului O cafea cu tine, de Evelyne Maria Croitoru. Aceeaşi autoare semnează o analiză a volumului critic Memoriile memorabililor oferit de Constantin Cubleşan. Sub titlul Un ghid de lectură necesar.
Cartea de etnologie. Menuţ Maximinian: Portul popular, de la cusutul tradiţional la kitsch-ul din magazine sau sufletul meşterilor versus maşinări.
Veteranul politic şi publicist, Neagu Udroiu, pare cel mai potrivit recenzent al volumului Floricăi Bud, Măturătorii cerului.
Febră de origine necunoscută. Titlul acestui străvechi roman al lui Leonida Neamţu e ales în Colţul lui Yorik ca simbl al unui remember al scriitorului. Care-şi aşteaptă încă cercetătorul literar.imediat, Sandu Jurcan îşi face numărul la rubrica sa cinematografică. Nicolae Nistor, prezintă Premiile UNITER la Cluj.
Despre educaţie, din păcate, nu se poate scrie decât critic. O face Adrian Costache: Recapitulare. Un altfel de atelier. Nicolae Nistor, din nou la rubrica Teatru. Apoi Mihai Gligan: Teatrul în societatea românească. Un remember, ca Jurnal teatral, al lui Ion Cocora. Un poet interzis, Ion Pillat, publicat într-un ziar de partid, o farsă a lui Manea care s-a lăsat cu o retrogradare, o aventură teatrală epuizantă, cu multe reprezentaţii cenușii, asortate cu momente de footbal, dar și cu versuri din „Ulise” de Lucian Blaga.
Dumitru ungureanu îşi susţine rubrica de rock, cu Cele 100 de tituri.Acelaşi Gelu Negrea lansazea o vivace provocare, sub titlul Gaudeamus, igitur! Dar… iata un autor care ştie foarte bine că regizorul Corneliu Porumboiu are un finanţator sincer: Adrian Porumboiu. Luat neostentativ în balon şi fostul arbitru. Continuă adorabilul şi pitorescul serial al Floricăi Bud: Amintiri şi pohte copilăreşti.
Ultimele pagini: obişnuitele rubrici de final: Vitrina cu cărţi (despre Sisifa am şi scris), Revista revistelor şi, mai nou, Poşta redactiei.
Related Articles
No user responded in this post