Numărul 7-8 pe 2020 al revistei Neuma e penultimul care împlineşte al treilea an de la debutul acestei întreprinderi. Începe, ca mereu, cu tanemul editorialelor. Director şi iniţiator, Andrea H. Hedeş îşi continuă programul personal: Urzeala vremurilor. În replică, Horia Gârbea propune ca titlu al Cursivului o perifrază caracteristică: Despre erori şi morminte.
În pagina 4, coperţile a 8 cărţi Neuma.
4 invitaţi speciali: Gabriel Chifu, în continuare Gheorghe Grigurcu, Ştefania Coşovei, Ioana Diaconescu.
Profesorul Mircea Muthu îşi susţine rubrica e estetică cu eseul Estetic(a)/Estetism/Esticitate. Iltimul termen pare inventat şi riscă a fi citit ca referinu-se la Levantinism. Desigur, profesorul îşi poate permite (pg. 12).
Aniversare: Dumitru Radu Popescu la 85 de ani. Un dramaturg azi. Pe marginea unul volum recent de teatru.
Poezie: Passsionaria Stoicescu (pg. 15), Daniel Dăian.
Proză: Virgo (urmare din numărul trecut), de Răzvan Nicula (pg. 17)
Din nou poezie: Nicolae Nistor, Gabriel Burlacu (pg. 20)
Şi iarăşi proză: un fragment – Sultana – din romanul Crimă la M.A.E., de Constantin Lupeanu (pg. 22)
Punccte de vedere: Liviu Capşa: Arabii, cei mai buni agricultori români (pg. 25). Acelaşi: Dece ascultă românii manele (pg. 26).
Răzleţe: La trecutu-ţi mare… e Gelu Negrea (pg. 27).
Cartea de poezie: Cartea desprinerii. Horia Gârbea, pe marginea volumului Ultimele zile şi viaţa de după, de Mihai Firică (pg. 28).
Colocviul de critică: Dialogul cu clasicii, azi, de Radu Voinesccu. Ce este un clasic. La trei sferturi de veac de la apariţia eseului T. S. Eliot cu acest titlu, de Maria-Ana Tupan, Liceenii şi clasicii, de Gheorghe Lăzărescu. Ireparabil, irepetabil – difuziunea clasicior în mediul contemporan, de Horia Gârbea, prezentare Gustav Dessal, sub rubrica Literatura lumii.
Premiile Neuma: Concursul literar cu tema Distanţa (pg. 37)
Diaspora: Nicoleta Gabriela Lazăr, Mariana Beliş
Poezia lumii: Claude Loezior, prezentare şi traducere de Sonia Elvireanu.
Eveniment editorial: Ninge ca-n basme. Andrea H. Hedeş, despre volumul de proză Ninge la Iasnaia Poliana, de Şerban Tomşa (pg. 52). Alianta cuvintelor doamnei Ana Blandiana, de Dinu Grigorescu. Incifrări poetice. Monica Grosu despre volumul Încifrările al venerabilului Aurel Rău. Somnul, ieşirea de siguranţă, de Mihaela Stanciu, despre un volum de Ioan Es. Pop
Focus: Arta manipulării şi secretul friccii neconiţionate, despre volumul si vom muri cu toţii în chinuri, de Bogan Teoorescu. Semnatar Ioan Holban. Sub aceeaşi rubrică, acelaşi scriitor: Călătorii prin izolare, recenzat de Horia Gârbea.
Volume Neuma: Muntele din noi, de Ramona Müller. În lectura lui Lucian Gruia. Spectacolul frustrării citadine. Evelyne Maria Croitoru analizează volumul Oraşul-ventriloc, al poetei Angi Melania Cristea. Am participat la lansarea ambelor.
Cartea de proză: Intoarcere în secolul 21, de Ioana Pârvulescu. Cronică a Anei Dobre: Sensul întoarcerii acasă.
Cartea de poezie: Poeme sub streaşina toamnei, de Emilia Dănescu. Cronica Evelynei Croitoru.
Ascensiuni literare: Două cărţi cu un personaj comun: Muntele. Icu Crăciun scrie despre Ceaţa Soniei Elvireanu şi Muntele din noi, de Ramona Müller (aceasta din urmă pentru a oua oară recenzată în acest număr).
Din nou Cartea de poezie: Un an crescut la loc, de an Breaz, în lectura poetei Flavia Adam. Din fericire, locuim în acelaşi poem. Raluca Faraon analizează volumul Liber poezionist, al lui George G. Asztalos.
Alte volume Neuma: Cealaltă faţă a umbrei, de Maria Pal. Prilej pentru Ana Dobre de a-şi exercita analiza critică.
Din nou cartea de poezie: Muşcătura fluturelui japonez, de cornelous Drăgan şi Şi moartea scrie uneori poeme, de Adela Efrim, recenzate de poeta Gela Enea.
Premiile Uniunii Scriitorilor pe anul 2019.
Cartea e critică: Ca la carte. Exerciţii de empatie. Poetul arădean Vasile Dan, reactor şef al revistei locale Arca propune 33 cronici de întâmpinare. Volumul e recenzat e Vasile Vidican.
Etnologie&culinar, rubrica lui Menuţ Maximinian: Retetele bunicii trecute prin filtrul nutriţiei.
O primă excepţie în colţul lui Yorik: cronica volumului e proză a criticului Ana Dobre: Secretele Otiliei. Semnat Ana Dobre-Pelin.
Traducerui: Portretul traucătorului la maturitate: Luana Schidu şi traducerile ei minuntate, de George Volceanov.
Educaţie: Şcoala soluţiilor nefericite, de Adrian Costache.
Mai multe pagini de cinema: Ecran Literar: Kundera şi Kauffman, sub semnătura titularului rubrici, Sandu Jurcan.
Intercalată, o pagină de Teatru: Un spectacol ingenios şi electrizant, de Alexanra Ares. Apoi O mare artistă într-un efervescent spectacol, de Dinu Grigorescu.
Raluca Faraon nu e numai critic sagace, nu numai poet inventiv, e şi un cinefil (rara avis ca specie). Ece face cronica unui film relativ proaspăt al lui Tarantino, cu titlu perifrastic, A fost odată în Hollywood (2019) sub semnul rubricii Cinemateca?
Film: TIFFF pandemic – şase filme la discuţii, de Mihai Gligan. O altă faţetă a TIFF-ului, de Nicolae I. Nistor.
Jurnal teatral: un titlu foarte lung, sub semnătura lui Ion Cocora.
O ciudăţenie: titlul de rubrică ecran literat e inserat între paginile jurnalului teatral.
Rock: Zbateri şi abateri, de Dumitru Ungureanu.
Florica Bud ne încântă, ca de obicei, cu amintiri şi pohte copilăreşti.
Gelu Negrea susţine Contre-pied: cu un titlu fără legătură cu conţinutul: Doar Dinamo e campioană.
Vitrina cu cărţi: 8 titluri.
Related Articles
No user responded in this post