Cel mai recent volum al Romiţei Mălina Constantin, Totem (Eitura Libris editorial, Braşov, 2019) este girat şi prefaţat de criticul Ana Dobre. Suficient pentru a focaliza atenţia cititorului.
Poezie, totem şi ideal, descifrează exigentul critic ecuaţia fără necunoscute a reprezentării personale a procesului creativ. Care cântăreşte precis 21 grame de nostalgie. Autoarea ţine prelegeri poetice la lumina unei vieţi. Îşi traduce sentimentele primare (Poem căptuşit). E conştientă de riscul scrisului (un cuvânt se poate naşte osândit dinainte, în poemul Hemoragii).
Conştiinţa imperfecţiunii e pusă pe seama maturizării aşteptate prea mult:
măseaua de minte n-a ieşit
Şi doare a naibii. (Job).
Pretenţiile faţă de sinele poetic sunt exprimate cu tensiune
(nu pot vorbi
Sunt zile în care uit că sunt o iluzie) (Nici azi).
Dar fluenţa limbajului poetic şi densitatea metaforelor contrazic zbaterile sincere.
De la facerea lumii şi până acum
Vin dintr-o nevoie absurdă de a trăi (Sunt o spaimă a prea puţinului).
Dar cine e interlocutorul impersonal al mesajului poetic? De-a lungul poemelor, e mai multe lucruri. Dar esenţial e cel efinit de versurile:
Înăuntrul cămăşii tale stă o nouă evanghelie
Pe care trebuie să o deschid azi (Nevoia de ochi).
Simultan cu acuitatea pretenţiilor faţă de sine întâlnim doza inerentă de orgoliu. De fapt de conştiintă a rostului său spiritual:
Veniţi de luaţi lumină
Din ultimul poem al Mălinei Constantin
Veniţi cu pâine şi untelemn (Pasărea Domnului).
Ba chiar:
De azi poezia mea nu îţi mai aparţine
E doar un alt mers pe ape, ce va căpăta consistenţă
În pieptul meu (Un alt mers pe ape).
Autoreferirea se accentuează, şugubăţ:
Locul de odihnă
Am deschis un ochi (e drept, la o sută de ani)
Dumnezeu râde: „uite-o şi pe a lui Constantin” spune
De parcă principala problemă a Lui
E să ştie a cui sunt.
Apoi cobor
Presar poezie
Timp de o sută de ani.
Impresia generală a cititorului e una cel puţin agreabilă. Tonul textului are o omogenitate remarcabilă. Lipsesc orice lungimi, densitatea limbajului e superioară multor autori. Filtrarea poem cu poem ar lungi inutil raportl e lectură. Totuşi, poemele cele mai reprezentative sunt e găsit în partea a doua a volumului. Ce care dă titlul volumului, Totem, e un model în mic al ansamblului. Dar cel mai remarcabil consider a fi Poem pentru Ana.
Cel mai recent volum al Romiţei Mălina Constantin, Totem (Eitura Libris editorial, Braşov, 2019) este girat şi prefaţat de criticul Ana Dobre. Suficient pentru a focaliza atenţia cititorului.
Poezie, totem şi ideal, descifrează exigentul critic ecuaţia fără necunoscute a reprezentării personale a procesului creativ. Care cântăreşte precis 21 grame de nostalgie. Autoarea ţine prelegeri poetice la lumina unei vieţi. Îşi traduce sentimentele primare (Poem căptuşit). E conştientă de riscul scrisului (un cuvânt se poate naşte osândit dinainte, în poemul Hemoragii).
Conştiinţa imperfecţiunii e pusă pe seama maturizării aşteptate prea mult:
măseaua de minte n-a ieşit
Şi doare a naibii. (Job).
Pretenţiile faţă de sinele poetic sunt exprimate cu tensiune
(nu pot vorbi
Sunt zile în care uit că sunt o iluzie) (Nici azi).
Dar fluenţa limbajului poetic şi densitatea metaforelor contrazic zbaterile sincere.
De la facerea lumii şi până acum
Vin dintr-o nevoie absurdă de a trăi (Sunt o spaimă a prea puţinului).
Dar cine e interlocutorul impersonal al mesajului poetic? De-a lungul poemelor, e mai multe lucruri. Dar esenţial e cel efinit de versurile:
Înăuntrul cămăşii tale stă o nouă evanghelie
Pe care trebuie să o deschid azi (Nevoia de ochi).
Simultan cu acuitatea pretenţiilor faţă de sine întâlnim doza inerentă de orgoliu. De fapt de conştiintă a rostului său spiritual:
Veniţi de luaţi lumină
Din ultimul poem al Mălinei Constantin
Veniţi cu pâine şi untelemn (Pasărea Domnului).
Ba chiar:
De azi poezia mea nu îţi mai aparţine
E doar un alt mers pe ape, ce va căpăta consistenţă
În pieptul meu (Un alt mers pe ape).
Autoreferirea se accentuează, şugubăţ:
Locul de odihnă
Am deschis un ochi (e drept, la o sută de ani)
Dumnezeu râde: „uite-o şi pe a lui Constantin” spune
De parcă principala problemă a Lui
E să ştie a cui sunt.
Apoi cobor
Presar poezie
Timp de o sută de ani.
Impresia generală a cititorului e una cel puţin agreabilă. Tonul textului are o omogenitate remarcabilă. Lipsesc orice lungimi, densitatea limbajului e superioară multor autori. Filtrarea poem cu poem ar lungi inutil raportl e lectură. Totuşi, poemele cele mai reprezentative sunt e găsit în partea a doua a volumului. Ce care dă titlul volumului, Totem, e un model în mic al ansamblului. Dar cel mai remarcabil consider a fi Poem pentru Ana.
Cum spuneam, excelenta prefaţă, semnată Ana Dobre, distins şi consacrat critic, rotunjeşte valoarea volumului.
Related Articles
No user responded in this post